Gazetka społeczności uczniowskiej Publicznego Gimnazjum w Skórczu im. Jana Grzankowskiego

W A K A C J E !
NA KOCIEWIU?

Wiewórka Warto spędzić wakacje w wybranych miejscowościach na Kociewiu!
Kociewie jest położone na pięknym terenie. W olbrzymiej części są to Bory Tucholskie. Jedną z największych atrakcji turystycznych są gotyckie zabytki, zachowane w bardzo dobrym stanie.

Herb Bobowa Co warto zwiedzić w Bobowie i jego okolicach?:
-kościół pod wezwaniem. św. Wojciecha;
-dwór myśliwski Mysinek z XIX wieku;
-grodzisko z X – XI w. w Grabowie (zwane szwedzkim szwancem).

Herb Czarnej Wody Czarna Woda to najmłodsze miasteczko na Pomorzu Gdańskim. Warto zobaczyć głaz narzutowy w korycie Wdy, w pobliżu przystani kajakowej w Czarnej Wodzie oraz wiekowy dąb koło leśniczówki w Leśnej Hucie. Są to naprawdę piękne ciekawostki przyrodnicze. Nie można, również zapomnieć o zwiedzaniu drogi krzyżowej w obrazach Tadeusza Papiewicza oraz wystawy "Anioły Świata" w kościele Matki Bożej Częstochowskiej w Czarnej Wodzie.

Herb Skórcza Skórcz jest jednym z najmniejszych miast na Kociewiu. Miasteczko, to choć o tak małej powierzchni, posiada dużo ciekawych zabytków i ciekawostek przyrodniczych, które warto zobaczyć, będąc na wakacjach w gminie Skórcz.
Nie można ominąć gotyckiego kościoła pod wezwaniem Wszystkich Świętych z późnogotyckim i barokowym wyposażeniem oraz neobarokowego kościoła pw. św. Andrzeja w Czarnym Lesie, odbudowanego w 1922 r. na fundamentach średniowiecznej pustelni z XV wieku.

Herb Starogardu Gdańskiego Jeżeli wybieramy się na wakacje do Starogardu Gdańskiego, powinniśmy pamiętać o pięknych zabytkach, które się tam znajdują.
Warto zobaczyć:
-Bożnicę - jest to jedyna na Kociewiu żydowska synagoga z XIX wieku;
-modernistyczny kościół św. Wojciecha z I poł. XX w. o charakterystycznej bryle wzorowanej na Bazylice Św. Piotra w Rzymie;
-Muzeum Ziemi Kociewskiej w ratuszu staromiejskim;
-secesyjny pałac z XIX w. z parkiem w Owidzu;
-elektrownie wodne z przełomu XIX i XX wieku na rzece Wierzycy w Nowej Wsi, Kolinczu, Owidzu;
-miejsca masowej egzekucji z czasów okupacji hitlerowskiej w Szpęgawsku.

Można także zwiedzić:
-pięciokilometrowy odcinek Wierzycy w okolicach Żabna,
-punkty widokowe: Krzywa Góra (117m n.p.m.) koło Starego Lasu, Gliniasta Góra (115m n.p.m.) koło Nowej Wsi.

Zapraszamy wszystkich do zwiedzania Kociewia!!!

K.Brzezińska

WYCIECZKA DO LICHENIA

W dniach 1-2 VI 2006 z inicjatywy pani katechetki - Anny Schroeder odbyła się wycieczka do Lichenia. Zbiórka miała miejsce przed szkołą o godz.8:00. Po sprawdzeniu obecności uczestników i utworzeniu kolumny, ruszyliśmy w stronę autobusu, który został dopuszczony do podróży przez funkcjonariuszy tutejszej policji. Po zajęciu miejsc w autobusie zmówiliśmy modlitwę i ruszyliśmy w stronę Inowrocławia.
Tężnia Naszym pierwszym celem wędrówki była tężnia w Inowrocławiu. Po uzupełnieniu ilości jodu we krwi i obejrzeniu pięknego parku znajdującego się na terenie uzdrowiska, ruszyliśmy prosto do Lichenia.
Do głównego celu naszej podróży dotarliśmy ok. godz.16:00, po czym zostaliśmy podzieleni na mniejsze grupy i przydzieleni do poszczególnych opiekunów.Sanktuarium w Licheniu Po rozpakowaniu się i po posileniu organizmów, ruszyliśmy do zwiedzania największego sanktuarium w Polsce i jednego z największych w Europie, czyli sanktuarium Matki Boskiej Licheńskiej. Nasze zwiedzanie rozpoczęło się od przejścia śladami Chrystusa, czyli od Golgoty. Potem, podążając do bazyliki, zwiedziliśmy dzwonnicę, na której znajdowały się 3 ogromne dzwony.Dzwon Następnie udaliśmy się do tej jakże ogromnej i pieknej budowli. Gdy weszliśmy do środka, pomodliliśmy się i zaczęliśmy podziwiać jej piękno. Niestety, dotarliśmy tam za późno i część pomieszczeń była zamknięta. Chóru nie udało nam się zwiedzić z powodu trwającego remontu.
Zwiedziwszy bazylikę, ruszyliśmy w stronę naszego domu noclegowego, w którym już czekalo na nas ognisko z kiłbaskami (ufundowanymi przez właścicieli firmy Herold) i bułkami (ufundowanych przez piekarnię państwa Derzewskich). Później w ciszy i spokoju umyliśmy się i poszlismy spać, aby zregenerować siły.
Następnego dnia musieliśmy wstać o 6:00, aby zdążyć na mszę św. do kościoła Świętej Doroty, w którym to znajduje się cudowny obraz. O godz. 6:45 zwartą grupą ruszyliśmy do kościoła, gdzie odbyła się Eucharystia w naszej intencji.
Po mszy udaliśmy się na śniadanie. Gdy każdy był najedzony do syta, poszliśmy na spacer do lasku Grąblińskiego. Jest to miejsce, gdzie Matka Boska ukazała się pastuszkowi.
Następnie wróciliśmy do centrum Lichenia, by jeszcze raz obejrzeć sanktuarium. O godz. 12:15 zdobyliśmy wierzę bazyliki. Można było tam wjechać windą (na 31 piętro) lub pokonać pieszo 762 schody.Widok Po dotarciu na górę naszym oczom ukazały się piękne widoki.
Wracając do domu noclegowego, „zahaczyliśmy o bar”, aby zjeść drugie śniadanie. Gdy dotarliśmy do pensjonatu, zrobiliśmy porządek, spakowaliśmy się i wyruszyliśmy do domu.
W drodze powrotnej zwiedziliśmy jeszcze toruńską Starówkę. Bardzo się cieszę, że brałem udział w tej wycieczce, ponieważ zwiedziłem dużo ciekawych miejsc i spędzilem milo czas.

[Zobacz powiększone zdjęcia...]

Kwas

WAKACYJNY HOROSKOP
(specjalnie dla naszych czytelników)

Baran
Pierwsza część wakacji upłynie Ci bardzo komfortowo, nastąpi poprawa relacji partnerskich ;) W II części Barany zapragną spokoju i harmonii, aby wypocząć. Z pewnością to będą udane chwile ;)

Bliźnięta
Dużo pozytywnych aspektów w układzie planet, ustrzeże Was przed niepotrzebnymi i stresującymi sytuacjami. Radzę trzymać język na wodzy, raczej przemilczeć pewne słowa, nie do końca ufać nowo poznanym ludziom.

Lew
Los może Cię obsypać swoimi darami i w efekcie drobne trudności będą dobrą szkołą na przyszłość. To będą z pewnością wakacje śmiechu, nowych znajomości i przyjaźni ;)

Strzelec
Pierwsza połowa wakacji może przynieść dobre i pozytywne zmiany uczuciowe. Istnieje możliwość poznania partnera życiowego. A czy to będzie związek dłuższy ? To czas dopiero pokaże ;)) Powodzenia.... ;)

Koziorożec
Początek okresu wakacyjnego może wprowadzić zmiany i zamieszanie. Jednak układ gwiazd i planet rokuje pozytywne i ciekawe zakończenie wakacji. Możesz być przygotowany na odrodzenie się dawnego uczucia. Te wakacje będą dla Koziorożców dobre, gdyż poczujecie wreszcie swoją moc i poznacie, ile jesteście warci:>

Wodnik
Wodniki staną się bardziej ustępliwi wobec innych osób. Nie wkładajcie "różowych okularów" !!! Uważajcie na nowe znajomości. Pewne osoby mogą okazać się fałszywe i zdradliwe :/

Rak
Włóż trochę entuzjazmu i energii w to, co lubisz. Zaplanuj sobie wymarzone wakacje, inaczej lato będzie nudne. Odnów stare znajomości, a na pewno będzie fajnie ;)

Skorpion
Nie przejmuj się przeszłością, bo przyszłość będzie o wiele fajniejsza i ciekawsza. Wykorzystaj swoją charyzmę, a na pewno poznasz kogoś nowego;)

Panna
Nie okłamuj się !!! Ta osoba nie jest stworzona dla Ciebie, zasługujesz na kogoś lepszego;)Przemyśl, z kim naprawdę chcesz być i zaproś tę osobę na wakacyjny wypad za miasto...;)

Waga
W te wakacje spotkasz swoją miłość w dziwnych okolicznościach, więc bądź zawsze przygotowana na niespodziankę;)

Byk
Rozsiewasz czar, który onieśmiela osoby odmiennej płci. Nie flirtuj za dużo w te wakacje, pomyśl o prawdziwej miłości, na pewno ją znajdziesz. Powodzenia ;))

Ryby
Te wakacje będą udane. Spotkasz wymarzoną osobę, z którą spędzisz wspaniałe chwile. Związek ten może przetrwać gorące lato i mroźną zimę. Jeśli się postarasz, na pewno się uda ;)

Gazetkę opracowali uczniowie z koła dziennikarskiego (tekst i zdjęcia) i informatycznego (skład).